Wilisweg

pagina 14 Tenerife - Di.1 en wo. 2 febr. 2022

Wandeling

Di. 1 febr.

Op webcams zien we dat het op het hele eiland zwaar bewolkt is. Het wordt een grijze ochtend die we doorbrengen met een wandeling naar Los Cristianos. Het is 20'C.
Op de terugweg gaan we langs de winkel waar Herman eerder deze vakantie een trui heeft gekocht. De kosten van die trui zijn echter nooit afgeboekt en daarom gaan we onze schuld inlossen. De mevrouw van de zaak snapt niet hoe dat heeft kunnen gebeuren en stelt voor de kosten te delen. Prima. Bovendien wil Herman nog zo 'n trui, in een andere kleur.
Op een terras eten we een omelet en blijven extra lang genieten van het uitzicht over de baai. Weinig foto's gemaakt deze dag.

Met een regenjas in de aanslag lopen we 's avonds naar de Tex Mex voor een maaltijd. Het blijft wel droog maar het is ook broeierig warm geworden.

----------------

De Teide

Wo. 2 febr.

Afgelopen nacht zijn er een paar flinke regenbuien gevallen.
Deze dag zal hetzelfde worden als gisteren wat het weer betreft… zwaar bewolkt. Maar het kan verkeren. In de bergen zien we toch enige helderheid en soms is de top van De Teide zichtbaar. We wagen het erop en gaan het binnenland in.

Via Arona bereiken we de uitkijkpost op een grindterrein aan het begin van het dorpje La Escalona. Hier hebben we vaker gestaan. Je kijkt uit over de Valle de Lorenzo.
Voorbij Vilaflor is ook een uitkijkpunt maar die slaan we dit keer over. Naar mate we hoger de bergen in rijden wordt het steeds kouder. Er zijn meer toeristen die deze route rijden en vaak zijn de miradors vol met auto's. Het lukt ons twee keer om te stoppen en De Teide te fotograferen.

De rit naar de Teide is altijd spectaculair. Veel klimwerk en veel bochten en een prachtig uitzicht. Bij een informatiegebouw annex museum gaan we warm gekleed naar de wc, het is hier 3 graden op 2 km hoogte, dat wel. Er zijn mensen die een wandelroute gaan volgen over de lava richting de grote vulkaan. Maar wij passen en vervolgen de route per auto naar het informatiecentrum verderop.

Als we daar komen begint het te hagelen. De weg is meteen wit gekleurd. Verder rijden heeft weinig zin want het zicht is bijzonder slecht. Keren dan maar.
Bewolking komt lager en schuift regelmatig over de top van de Teide. Maar ook bij de afdaling hebben we zicht op laaghangende wolken tussen de bergen. Mooi fenomeen!

De terugrit is grijzer dan de heenreis. We hebben dus geboft. En uiteraard begint de temperatuur langzaam weer te stijgen tot 21 graden. Toch een leuk avontuur!

Nadat we de auto in de garage hebben gezet gaan we naar kledingzaak Springfield. We hadden al eens gezien dat hier leuke kleding wordt verkocht voor leuke prijzen. Dus Wil slaat haar slag.
Thuis eten we brood met ei en later drinken we wat op een terrasje. Zo brengen we de rest van de middag door. Pas tegen half acht wordt er in Spanje de avondmaaltijd gebruikt dus de middag is lang.
Die avondmaaltijd nemen we vandaag bij Friends, een zaak aan de zijkant van ons complex. Een populair restaurant want alle tafels worden bezet.